kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Romantisk ungdomsrevolution mot förnuftiga perukstockar

Kategori: Litteratur


Louis Michel van Loo Portrait de Denis Diderot 1767
 
Caspar David Friedrich målning Vandraren över dimhavet ca 1818
 
 
 
 
Eugène Délacroix La liberté guidant le peuple 1830
 
Ah! vous dirai-je, maman,                       Åh, ska jag säga dig mamma
ce qui cause mon tourment?                   vad det är som plågar mig?
Papa veut que je raisonne,                      Pappa vill att jag ska tänka/resonera (förnuftigt)
comme une grande personne;                 som en vuxen person;
Moi, je dis que les bonbons                     Jag, jag säger att godis/karameller
valent mieux que la raison.                     är mer värt än förnuftet.
 
 
 

Nun liebe Kinder gebt fein Acht
ich bin die Stimme aus dem Kissen
ich hab euch etwas mitgebracht
hab es aus meiner Brust gerissen
mit diesem Herz hab ich die Macht
die Augenlider zu erpressen
ich singe bis der Tag erwacht
ein heller Schein am Firmament
Mein Herz brennt

Sie kommen zu euch in der Nacht
Demonen Geister schwarze Feen
sie kriechen aus dem Kellerschacht
und werden unter euer Bettzeug sehen

Nun liebe Kinder gebt fein Acht
ich bin die Stimme aus dem Kissen
ich hab euch etwas mitgebracht
ein heller Schein am Firmament
Mein Herz Brennt

Mein Herz Brennt

Sie kommen zu euch in der Nacht
und stehlen eure kleinen heissen Trenen
sie warten bis der Mond erwacht
und drucken sie in meine kalten Venen

Nun liebe Kinder gebt fein Acht
ich bin die Stimme aus dem Kissen
ich singe bis der Tag erwacht
ein heller Schein am Firmament
Mein Herz brennt

Songwriters
Riedel, Oliver / Lorenz, Doktor Christian / Schneider, Christoph Doom / Kruspe, Richard Z. / Landers, Paul / Lindemann, Till

Nu kära barn, lyssna noga
Jag är rösten från kudden
Jag har med mig något till er
Jag slet det från mitt bröst

Med detta hjärta har jag makten
Att knipa ihop ögonlocken
Jag sjunger tills dagen vaknar
Ett blekt sken på himlen

Mitt hjärta brinner

De kommer till er på natten
Demoner, spöken, svarta feer
De kryper upp från källaren
Och lyfter på ditt lakan
 
De kommer till dig på natten
för att  stjäla dina heta tårar,
och väntar tills månen stiger upp,
för att spruta in dem i mina
kalla vener

Nu kära barn, lyssna noga
Jag är rösten från kudden
Jag sjunger tills dagen väcker
Ett blekt sken på himlen

Mitt hjärta brinner
Mitt hjärta brinner

Kommentarer


Kommentera inlägget här: