kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Reklamanalys

Kategori: Reklamanalys

 
Här försöker man sälja in längtan efter Coca-Cola på 1890-talet med hjälp av en söt flicka, starka färger och trendiga kläder.Flickan hette Hilda Clark och var berömd Music Hall-artist i Boston*, en stad som bär en känsla av lång historia, med USA-mått mätt, Europa och välbärgad medelklass. Hon blev Coca-Colas ansikte 1895 fram till 1903 när hon gifte sig.
 
Clark sitter vid ett moderiktigt bord omgiven av tidens hippaste accessoirer: en förmakspalm, champagnefärgade rosor och ett bord i nyrokoko. Läskeblasken har hon i ett stilenligt glas. Allt ger allusioner om lyx, modernitet och förfining. Du köper alltså inte bara en sötad och kolsyrad brun dryck utan också en livsstil. Därför kan man ta hela 5 cent för en flaska kolsyrat sockervatten i en tid då läsk alls inte var en vara som ansågs nödvändig, ja de flesta människor som denna reklam riktar sig till visste knappt vad läsk var. Reklambilden vänder sig också till människor som inte är vana vid text och reklam därför vädjas här bara till känslor: pathos och den enda text som finns är namnet på drycken och priset samt uppmaningen "drick!"
 
På papperet på bordet står det:  "Home Office, The Coca-Cola Co. Atlanta, Ga. Branches: Chicago, Philadelphia, Los Angeles, Dallas" en upplysning som skapar ett ethos; detta är ett företag som redan vuxit sig stort.
 
 Här ett exempel på en retorikanalys av en reklamfilm.
Hela idén med den här reklamfilmen är att ingå i en serie Sverige-hyllningar som ska sälja en utlandsägd produkt. Denna film bygger helt på en sång skriven av Ted Ström som har en textrad där varumärket nämns vid namn utan några som helst ambitioner att sälja en produkt. Därför blir den text som ska analyseras just sångtexten i kombination med bilderna som kompletterar texten. Kom ihåg att bild också är text i detta sammanhang!
 
Filmen är längre än de högst två minuter som ni får ha, men den ger ändå en idé om hur ni ska tänka:
 
Eftersom analys betyder att sönderdela och ta reda på vilka delar som bygger upp helheten valde jag en Prezi-template utformad som ett mikroskop med en förstorad bild av det som syns i mikroskopet. Ni kan naturligtvis lika gärna använda key note, power point eller annat presentationsverktyg som ni är vana vid.
 
 
 
 * Coca-Cola har sitt säte i Atlanta i Sydstaterna. Genom att alludera till Nordstaternas "huvudstad" blir Coca-Cola Company hela USAs eget läskeblaskföretag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: