kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Renässansen-återfödelsens födelse

Kategori: Litteratur

 
Renässansen är en epok som namngavs av en fransk konstkännare; Jules Michelet,1855 därav det franska namnet på denna epok. Endast i Italien, där renässansen sägs ha inletts, kallas den rinascimento. Båda orden betyder återfödelse och det som återföddes var antiken.
 
Det som gav impulsen till renässasnen var
1) Östroms fall.
 
Västrom föll för germanska invasioner med börjar 476 men Östromerska riket bestod nästan tusen år till. I det forna Västromerska riket föll många kunskaper från antiken i glömska. Viktigast av allt var att man inte längre kunde grekiska och därför inte kunde läsa de flesta antika texter annat än i översättningar till latin som blivit det nya Europas lingua franca (italienska för gemenamt språk). Ett undantag var Spanien där Morerna styrde 711-1492, där arabiska var huvudspråk.
 
 
I Östrom var grekiska det gemensamma språket. Bysans, som riket kallades av utomstående, föll 1453 för Ottomanska riket (nuvarande Turkiet). 1204 var det dock ett "kristet" korståg som gav Konstantinopel dråpslaget, ett korståg som förde Bysans skatter till främst Venedig som nu blev en stormakt byggd på bl.a rövade skatter från det kristna Konstantinopel. Just innan Konsatntinopels sltgiltiga fall hade bysantinska lärde föreläst i Florens och Rom i samband med konciliet i Basel/Ferrara/Florens 1431-1445 och då tog det vi kallar renässansen fart i Italien. Efter Konstantinopels fall 1453  flydde en del grekiskkunniga bysantiner till västra Europa och tog med sig både böcker och kunskaper som gjorde att fler kunde ta del av mer av antikens vetenskap. Det gjorde antikens vetenskap tillgänglig för fler i Västeuropa. 
 
2) Pestepidemierna från 1200-talet och framåt.
 
Digerdöden som slog till från Indien till Irland med sådan kraft att 50% av männsikorna dog rörde om i samhället. Hela adelssläkter kunde dö ut och det blev ont om arbetskraft vilket gav arbetare större makt. Man fick mer betalt för arbetet och den sociala rörligheten var större än under högmedeltiden. Ett exempel på det är William Shakespeare som föddes 1564 efter den sista stora pesten i England. Hans pappa var handskmakare och analfabet men blev gift med en adelskvinna och utsågs till borgmästare i Stratford - upon-Avon så sonen William fick gå i skola från 5 års ålder ända till motsvarande gymnasienivå vilket hade varit omöjligt under högmedeltiden.
 
3) Nollan
 
I Italien fick man genom grekisktalande och arabisktalande (Sicilien och Sardinien lydde en tid under arabiskt styre) kontakt med det indiska decimalsystemet och de geniala siffrorna:
Bankväsendet blev därför starkt i Norditalien och furstendömena där blev mycket rika, även om plundringen av Bysans också starkt bidrog till denna rikedom. Bankord är därför ofta lånord från Italienska: bank (banca=växlarbord), kredit, reklam (richiamare=ropa om och om igen), konto, bankrutt (banca rotta= brutet växlingsbord). Och Italien blev landet Europa såg upp till, liksom högmedeltiden hade Frankrike som förebild.
 
4) Furstarnas lust att glänsa
 
Rika furstar stred med andra rika furstar och för att skryta anställde man konstnärer, vetenskapsmän och musiker vid sina hov. Verkstäderna (konstnärer räknades som hantverkare) blev fler och större och begåvade meddellösa barn kunde bli konstnärer. Leonardo da Vinci var en sådan person både uppfinnare och konstnär. Dessa begåvade människor flyttade runt mellan renässansfurstarna och fick goda ekonomiska villkor.
 

5) resor och handel
 
Upptäckten av Amerika, sjövägen till Indien och Kina utvecklade Europas vetenskap och bildning genom kulturkontakter.
 
 
John Dowland först anställd av Elizabeth I av England och sedan det danska hovet innan  han avslutade sin karriär i England som lutspelare vid Jakob II hov anställd av hans fru drottning Anne (Anna av Danmark).
 
 
 

Renässansmänniskor

Kategori: Litteratur

 
Ambassadörerna av Hans Holbein d.y
 
Renässansen är barockens föregångare och på många sätt dominerar renässanstänket ända fram till sent 1700 och 1800-tal med sitt romantiska ungdomsuppror. Därför har ordet renässansmänniska en mycket vidare betydelse än en person som levde under renässansen. Ja, de flesta som levde under den period som vi sena tiders barn kallar renässansen hade ingen möjlighet att bli renässansmänniskor.
 
En renässansmänniska är nämligen en person som inte specialiserar sig utan behärskar allt från naturvetenskap till ridning; dans, fäktning och konsthantverk är lika viktigt som matematik,filosofi, språk och geografi. Renässansmänniskan behärskar musikinstrument liksom sextanter och kompass. Det lär man sig inte på en kafferast och det klarar man inte utan resurser i form av tid , pengar och kunniga ciceroner i de olika ämnena.
 
Därför finns det sannolikt betydligt fler renässansmännsikor idag än under renässansen. Skolan i Sverige är tack och lov uppbyggd kring renässansidealet; svenska skolelever får lära sig både bild och musik vid sidan av matematik, läsning, skrivning och engelska.
 
Det var smart med tanke på hjärnans funktioner. Ju fler förmågor vi övar upp desto bättre blir vi på alla andra förmågor också. Fotbollsspelare fick testa att lära sig spela piano tre månader utan att spela fotboll. Som förväntat blev dessa fotbollspelare bättre på fotboll av sina pianostudier trots att de inte tränat organiserat under tre månader.
 
På samma sätt har fysisk träning i kombination med kognitiv träning bättre effekt på kognitiva förmågor än rent kognitiv träning som exempelvis minnesträning. Aristoteles hade fel när han menade att en del var praktiska och andra teoretiska. Dessa förmågor går hand i hand. Renässansmänniskan  motsäger alltså antikens viktigaste filosof .