kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Debattartikel

Kategori: Skrivuppgifter

 
En debattartikel ska framföra och argumentera för en tes. Tesen ska formuleras och presenteras mycket mer utförligt än i en insändare och stärkas med bakgrund och fakta, gärna från välrenommerad forskning eller egen erfarenhet.
 
Debattartikelns inleds med en presentation av tesen med nogrann bakgrundsinformation med tydligt men smidigt angivna källor detta stärker ditt eget ethos, din egen trovärdighet. Men glöm inte att fånga läsarens uppmärksamhet så hen måste läsa vidare.
 
Precis som i en insändare bör du renodla dina argument till tre huvudargument som även här presenteras med bakgrund, källor och eventuella erfarenheter. Ditt starkaste argument sparar du till sist och det näst starkaste inleder denna del av artikeln.
 
Debattartikeln avslutas med att tesen åter presenteras och argumenten knyts samman i en avslutning där du gärna får använda pathos för att få dina läsare att hålla med dig om din tes.
 
 
Här kan ni läsa en debattartikel som publicerats på DN.debatt.
 

Sv 3 Studenttal

Kategori: Muntliga uppgifter

 
 
 
 Intellectio:Studenttalet ska vara ett hyllningstal eller högtidstal. Hyllningstal innebär attt man lyfter fram något eller någon på ett positivt sätt. Högtidsstal är menade att förgylla ett speciellt tillfälle och lyfta fram stundens festlighet och allvar. Naturligtvis ska ethos, pathos och logos finnas med och effektfulla stilfigurer gör förstås talet precis så underhållande och upplyftande som det är menat att vara.
 
Talet ska vara kort och innehållsrikt och handlar förstås om det stora steg ni nu ska ta mot framtiden och från den trygga skoltillvaron. Hyllningstalsvarianten tar naturligtvis upp vad gymnasieåren inneburit med en positiv infallsvinkel, emn tänk på att talet ska gälla alla på Furuhedsskolan inet bara just er klass. Högtidstalet fokuserar mer på själva examen och vad den innbeär.
 
Ett tal av detta slag ska vara humoristiskt OCH seriöst. Undvik svordomar.  Kränkande skämt är förstås uteslutna. Tänk på att vara åhörartillvänd , som alltid, så alla känner att talet riktas till dem, ingen får känna sig utpekad eller kränkt. Det innebär exempelvis att nämner man skolmaten är det i positiva termer. Under det nationella provet hade ni rika möjligheter att studera seriösa tal som framförts med humor som stilgrepp, se till att utnyttja det ni lärt er av det. Men låt inte talet bli tramsigt, basen ska vara seriös och ett stilgrepp kan vara humor. Jag vill påstå att ett enbart seriöst tal är betydligt bättre än ett som blir bara humoristiskt.
 
I den retoriska processen gäller det att i Inventiodelen verkligen sovra, talet får inte vara långdraget. 2-4 minuter är riktmärket.
 
Lägg ner mycket tid på dispositio, strukturen i ett sådant här tal är grunden för ett lyckat framträdande. Balans mellan delarna är viktigt men avslutet och att effektivt fånga åhörarnas uppmärksamhet i början är ännu viktigare. Tänk på att ni har en hoper surriga undgomar att tala till, så att fånga uppmärksamheten är en sak att lägga tid och energi på.
 
Sedan kommer elocutio som verkligen ger talet dess förmåga att både underhålla och ge ett allvarligt menat ord på vägen ut i livet. Stilfigurer som fungerar och genomtänkta metaforer som gärna håller sig inom samma semantiska fält. Börjar ni tala om skolåren som en resa så håller ni fast vid resemetaforer "vad har vi i kappsäcken?", "nu står vi på stationen medan tåget rullar in på perrongen" etc. Elocutio betyder vältalighet, var alltså vältaliga och i detta ingår att undvika svordomar.
 
Memoria är i detta sammanhang naturligtvis nödvändigt. Man kan lika gärna hoppa över ett studenttal om man läser innantill.
 
Actio ska man lägga mer tid än vanligt på. Kroppspråk och gester måste fylla i exempelvis ethos och struktur mer än vanligt när man talar för att förgylla en högtid som studenten. Öva framför spegeln, filma er själva, snygga manuskort, gärna i stil med bordsdekorationerna, med ENBART nyckelord. Testa talet på familjen och be dem tipsa om hur ni ska få ett levande kroppspråk med goda pauseringar som låter åhörarna förstå skämt och poänger. Då blir framförandet lika slagkraftigt som ditt talmanus. Detta förutsätter förstås att memoria är väl genomfört.
 
Som vanligt är emendatio en del av talprocessen och ni får skriftlig respons av varandra och mig vid redovisningstillfället men ni ska förstås också ta respons av mig under processens gång. Mejla om det uppkommer något utanför lektionstid. Mejla också så fort ni har en talidé/ett manus. Vi får ju väldigt kort tid för talet pga schemabrytande aktiviteter så börja jobba på det idag!
 
Inspirationstal, tack och hyllningstal:
 
Högtidstal:
 
Se på dessa båda tal och träna på respons genom att lyfta fram förtjänsterna ( de är många förstås) men också genom att tänka på vad som kunde gjort talen ännu bättre. Det är svårt med Malalas tal, jag vet, men försök!