Analysinspiration: Selma Lagerlöf - att vilja och att välja
Kategori: Litteratur
Kategori: Litteratur
Kategori: Litteratur
Kategori: Litteratur
NÅGRA LITTERÄRA TERMER
Skönlitteratur och facklitteratur
Genre
Genre är ett begrepp som används när man talar om litteratur, konst, film eller musik. Ordet är ursprungligen franskt och betyder art, slag. Lyrik är t ex en genre, vilket betyder att alster som hamnar inom denna genre hör ihop till innehåll och/eller stil. Romaner, noveller, läroböcker är andra exempel.
Berättarteknik Berättarperspektiv Narratologi
Fabel
Intrig
Strof
En strof är ett antal versrader som avskiljs från de övriga med mellanslag och fungerar som ett stycke i en dikt. I exemplet nedan finns det alltså två strofer.
De flesta minnena faller till marken med löven. Rör man dem efteråt prasslar de bara torrt som om de aldrig grönskat på årens buskar.
Mänskan begär av tingen mera än de av henne. Girig och obeveklig tär hon på tingens glans. (Harry Martinson)
De flesta minnena
faller till marken med löven. Rör man dem efteråt prasslar de bara torrt som om de aldrig grönskat på årens buskar.
Versrad
En versrad är en rad i en dikt. I exemplet nedan markerad med fet stil. Det finns alltså sex versrader i den strofen.
Versmeter
t ex Hexameter, Fornyr∂islag, Sonett etc. versfötter bygger metern.
Slutrim
Slutrim är när sista stavelsen låter helt lika i ord som rimmar. I strofen nedan ur Gustaf Frödings ”Ett grönt blad på marken” rimmar känner och bränner, samt är och förtär.
Är det ej kärlek, vad är det jag känner? A Om det är kärlek, säg då vad den är! B Ett gott, som så torterar och förtär? B Ett ont, som med så ljuvlig låga bränner? A
Rytm
viss regelbundhet i främst betoning och frasering, styrd av versmått i lyrik. Mycket viktigt men svårbestämt element i prosa.
Stilfigurer/troper
Allitteration
Allitteration är bokstavsrim, d v s ord som börjar på vokal eller samma konsonanter, t ex: ”Volvos värde varar”, ”Han struttar bland stubbar och stenar.” ”Envisa, elaka, otäcka ungar!”
Anafor
Upprepning av samma ord eller fras i början av meningar: ”Sida vid sida gick vi, sida vid sida kämpade vi, sida vid sida segrade vi.”
Onomatopoetiskt uttryck
Ljudhärmande ord som exempelvis plask.
Antites
kontrasterande uttryck svart och vitt, starka och svag
Hyperbol
Medveten överdrift, t ex: Jag har sagt till dig tusen gånger att inte överdriva!
Litotes
Medveten underdrift. Om man t ex säger om en person som just blivit världsmästare i höjdhopp att ”Den prestationen var ju inte så illa” så är det en litotes.
Paradox
En paradox är en skenbar motsägelse. Paradoxen upphäver sanningshalten i det ena av de två leden: Mitt tålamod, som är oändlig, har nu tagit slut.
Symbol
En symbol är en sinnebild (en konkret bild) för något abstrakt begrepp. Det är tecken som representerar något. Vigselringen representerar t ex äktenskapet, korset kristendomen och halvmånen islam.
Bildspråk
Bildspråk är en övergripande term för olika bilder som förekommer i språket, t ex: metaforer, liknelser, symboler, personifikationer.
Metafor
Metafor är ett bildligt uttryck där jämförelseord saknas – som, liksom, såsom. Exempel på metaforer är: ”Per är en prins bland män.”, ”Höstmånens röda kastrull”. Per är inte prins i bokstavlig betydelse. Inte heller är höstmånen en röd kastrull i bokstavlig betydelse.
Liknelse
En liknelse är ett bildligt uttryck med jämförelseledet utsatt – som, liksom, såsom. Exempel på liknelser är: ”Per mår som en prins.”, ”Höstmånen är som en röd kastrull.”
Besjälning
Besjälning är när naturen eller döda ting får liv. Exempel på besjälning är ”Tekannan skrattade.”, ”Vinden viskade.”
Personifikation
Personifikation är när mänskliga egenskaper personifieras, d v s görs till Personer. Exempel på personifikationer är ”Ondskan har slagit sina klor i honom.”, ”Snålheten bedrar visheten.”
Sinnesanalogi
Sinnesanalogi är beskrivning av visst sinnesintryck med ord från ett annat sinnesområde. Exempel på sinnesanalogi är: en kall färg, där kall är ett känselintryck
och färg är ett synintryck; ett skrikigt mönster där skrikig är ett hörselintryck och mönster synintryck; en vass signal, där vass är ett känselintryck och signal hörselintryck.
Retorisk fråga
Hur skulle du reagera om du var i samma situation?
Stegring
Ökad styrka i synonyma ord, oftast tre: Inte en gång till, inte på tusen år, aldrig mera!
Truism
Själklarhet som faller platt rent stilistiskt. ”Om vi bara använder tänkandet när vi står inför olösliga problem kommer tänkandet sannolikt aldrig att bli en angenäm färdighet.”
Litterära -ismer
Surrealism
”Öververklighet” en litterär och konstänrlig inriktning som intresserar sig för drömmar, det undermedvetna och att bryta”logikens herravälde”-
Symbolismen
Symboler är det bärande elementet i texterna. Alla ord bär en större mening än sin egen betydelse.
Expressionism
Uttrycka människans inre värld. Den subjektiva upplevelsen av världen viktigare än världen i sig. Ensamhet, främlingsskap, oro, kaos och ångest var vanligare att uttrycka än glädje, humor och vänlighet.
Futurismen
Framtiden och framsteget, farten och friheten hyllades. Totalitära rörelser som fascismen och kommunismen sågs som framstegets politiska gren. Maskiner , krig och buller från förbränningsmotorer var skönhet. Två huvudgrenar italiensk och sovjetisk/rysk. Den italienska mer inriktad på krig och fart. Den sovjetiska med inriktning på konstexperiment, pedagogisk nydaning och happenings.
Kategori: Litteratur
Fabel: Är hela berättelsen, hela handlingen med sina sidospår.
Intrig: händelseförloppet som driver handlingen framåt, den röda tråden vi följer i berättelsen.
I en roman är det mesta fabel men i en novell är det ca 50%intrig och 50% fabel. En novell kan berätta mer av fabeln i korta återblickar medan en roman kan ha kapitelvis med återblickar, barndomsminnen, drömmar som fördjupar berättelsen.
Dramaturgi: En novell inleds normalt In medias res= mitt i händelseförloppet. Redan efter några rader är intrigen igång. En roman börjar normalt med en presentation av tid, rum och persongalleri. I en novell måste personerna presentera ”sig själva” när de dyker upp i handlingen. En novell skapar intresse genom en dramatisk händelse i novellens början. En roman skapar oftast intresset genom presentationen. Brott och straff är ett av många undantag, romaner kan alltså börja In medias res medan noveller inte kan ha långa presentationer av utrymmesskäl. En roman har alltså fler möjliga ingångar än en novell.
En novell har en peripeti, en punkt där det inte finns någon återvändo och intrigen måste nå sitt mål. Den har också bara en dramatisk höjdpunkt och konfliktförlösning. En roman har många peripetier, ofta utformade som cliff-hangers i kapitelövergångar och många konfliktförlösande höjdpunkter som leder mot den slutliga största konfliktförlösningen. Detta är en orsak till att noveller gör sig bättre som filmer än romaner eftersom filmer inte heller har råd med mer än en enda stor konfliktförlösning. Filmens och novellens dramaturgi sammanfaller bättre än romanens och filmens.
Avslut: En roman slutar oftast med en lång avtoning. Ibland har den till och med en epilog som i Brott och straff. En novell har kortare slut. Har novellen ett tidshopp och en sammanfattning på slutet är den mycket kortfattad. Novellens avslut ska alltid överraska på något sätt medan romanens avslut alltid är en naturlig förlängning av berättelsen.
Intertextualitet: I alla skönlitterära texter finns ett visst mått av intertextualitet, dvs, texten förhåller sig till andra texter på ett eller annat sätt. Men det är den tydliga formen av intertextualitet man brukar referera till, när en text citerar, refererar, parodierar eller parafraserar en annan känd text. T.ex: Brott och straff anknyter till Bibeln och Shakespeares Så tuktas en argbigga.
Kategori: Litteratur
Kategori: Litteratur
Kategori: Allmänt