kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Sista uppgiften i svenska C

Kategori: Litteratur

Läs något ur denna lista; sitt gärna i solen, i biblioteket eller någon annanstans där du får läsro. Läs och må bra! Vi är inte i lektionssalen men jag finns på skolan om ni vill något.
 
Åsa Larsson och Lena Andersson   Guds starka arm.
Vår första gemensamma ljudbok, nästa ska vi skriva i sommar. Bygger till dels på min farfars familjehistoria. En Björnfothistoria från Kirunas barndom om kärlek till döds och till livs.
 
Åsa Larsson Till offer åt Molok 
Senaste romanen om Rebecka Martinsson. Björnfot finns med på ett hörn för en viktig biroll innehas av Hjalmar Lundbohm, Kirunas grundare.
 
 Khaled Hosseini Tusen strålande solar
Flyga drake men från kvinnornas synvinkel, minst lika gripande. En stor roman om att växa upp i Afghanistan.
 
Nina Ullmaja ABC Å allt om D
En underbart kreativ bok om bokstävernas och alfabetets fascinerande historia. Humor och fakta i skön förening.
 
Ola Wikander I döda språks sällskap-en bok om mycket gamla språk
Oerhört fascinerande liten bok som berättar intresseväckande om jordens äldsta språk.
 
JRR Tolkien Bilbo-en hobbits äventyr översatt av Britt G Hallquist
Hallquists översättning ger språket en kristallklar klang i denna klassiker för barn i alla åldrar om en hob som låter äventyret gripa honom.
 
Gunnar Nordahl Guld och gröna planer
Klassisk fotbollshjälte, Sveriges första heltidsproffs, berättar sitt livs historia så att man vill utbrista "det var bättre förr". Exempelvis tycker han det är slött att bara spela fotboll hela dagarna så han startar eget företag i Italien.
 
Stina Aronson Sång till Polstjärnan
Novellsamling av norrbottensskildraren Stina Aronson, hon var lärare i Råneå innan hon blev författare på heltid. Hon berättar om röda salighetssaker och udda människor i gränsland; sameflickan med TBC, tornedalskvinnor som ser tvätten som en högtid och kärleken mellan man och hustru som omgivningen har svårt att förstå.
Stina Aronson
 
 

HV/FT2 Sv 2 Litteraturpresentation

Kategori: Litteratur

I grupp ska ni visa att ni behärskar dessa delar av centrala innehållet i Sv 2:
  • Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.
  • Uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper.
  • Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk, vilket även inkluderar teater samt film och andra medier, från olika tider och epoker. Dansk och norsk skönlitteratur, delvis på originalspråk. Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs. hur skönlitteraturen har formats av förhållanden och idéströmningar i samhället och hur den har påverkat samhällsutvecklingen.
File:Vaksalastenen.jpg
Litteraturhistorisk översikt från forntid till nutid i grupper. Ni ska använda texterna jag tipsar om nedan samt ta hjälp av de litteraturhistorier jag tillhandahåller. För högre betyg än E ska ni också hitta egna källor till er presentation. Er presentation ska illustreras och förstärkas av konst från de olika epokerna. Presentationerna ska hållas fredag 31 maj.
 
Grupp 1 Den lilla människan
Forntiden: Bibeln 1 Samuelsboken 1
Antiken: Sofokles Antigone
Medeltiden: Den heliga Birgitta "Jesu födelse"
Renässansen: Dante Komedin; Inferno, Skärselden, Paradiset
Barocken/stormaktstiden: Romeo och Julia av Shakespeare
Upplysningen: "Några ord till min kära dotter, ifall jag hade någon:" av Anna-Maria Lenngren
Romantiken: Sampo Lappelill av Zacharias Topelius
Realismen: Fjodor Dostojevskij Brott och straff
Selma Lagerlöf
Astrid Lindgren
Nutid: Bodil Malmsten "Den lille mördaren" ur Nåd och onåd-idioternas bok 
Mors Elling (filmen)
 
Grupp 2 Norden
Forntiden: Kalevala
Medeltiden: Eddan + en av runstenarna ni läste i höstas, Vägvisaren (filmen)
Renässansen: "Herr Olof och älvorna"
Barocken/stormaktstiden: "Den blomstertid nu kommer" Israel Kolmodin
Upplysningen: Carl von Linné Iter Lapponicum
Romantiken: Johan Olof Wallin "Var är den vän som överallt jag söker"
Nationalromantiken: Johan Ludvig Runeberg Fänrik Ståls sägner
Realismen: Henrik Ibsen: Et dukkehjem  HC Andersen "Den lille pige med svovlstikkerne"
Modernismen: Stina Aronson Sång till Polstjärnan
Nutiden: Det osynliga barnet Tove Janson, Mosippan Elsie Johansson, Se dig inte om Karin Fossum
 
Grupp 3 Asien
Forntid: Mahabharata,
Antiken: Konfucius/ Kon Fu Tse
Medeltid: Tusen och en natt
1600-tal: Haiku
1700-tal: Drömmar om röda gemak Cao Xueqin
Manga
Salman Rushdie Harun och sagornas hav
De små tingens gud Arundhati Roy
Tusen strålande solar Khaled Hosseini
Slumdog Millionaire (filmen)
 
Grupp 4 Afrika
Tinga-tinga (SVT Barnkanalen)
Leo, Afrikanen Amin Mahlouf
"Nkosi sikele Afrika" Enoch Sontonga
Gåvor Nuruddin Farah
Léopold Senghor
Buchi Emecheta
Wole Soyinka
Nadine Gordimer
Naguib Mahfouz
JM Coetzee
Callixthe Beyala
Damernas detektivbyrå: "Miss Beauty and Integrity" (filmen)
 
Grupp 5 Amerika
Bön för ett barn Mayafolket
Ave Maris Stella
Pennsylvanias konstitution
Edgar Allan Poe
Harriet Beecher Stowe Onkel Toms stuga
Mark Twain Huckleberry Finn
Emily Dickinson
LM Montgomery Anne på Grönkulla
Gabriel Garcia Marquez Hundra år av ensamhet
Tony Morrison
Borta med vinden (filmen)
 
Gratis film Affisch av Borta med Vinden Bakgrund (Borta med Vinden)</span> för att ladda ner till din dator. 
 
Kunskapskrav för betyg E:

Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

Kunskapskrav för betyg C:

Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera eleven en tes, håller sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

 

Kunskapskrav för betyg A:

Elever kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.

NA/TE2: Sv 2 Litteraturhistorisk presentation

Kategori: Litteratur

I grupp ska ni visa att ni behärskar dessa delar av centrala innehållet i Sv 2:
  • Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.
  • Uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper.
  • Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk, vilket även inkluderar teater samt film och andra medier, från olika tider och epoker. Dansk och norsk skönlitteratur, delvis på originalspråk. Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs. hur skönlitteraturen har formats av förhållanden och idéströmningar i samhället och hur den har påverkat samhällsutvecklingen.
Litteraturhistorisk översikt från forntid till nutid. Ni ska använda texterna jag tipsar om nedan samt ta hjälp av de litteraturhistorier jag tillhandahåller. För högre betyg än E/D ska ni också hitta egna källor till er presentation. Er presentation ska illustreras och förstärkas av konst från de olika epokerna.
 
Grupp 1 elever från TeSam: Mattias, Isak.N. Mikael, Anton, Elias Samhällsbyggnadsperspektiv
Forntid: Bibeln 3 Moseboken kapitel 25
Antiken: Augustinus Gudsstaten
Medeltiden: Svenska landskapslagar
Renässansen: Machiavelli FurstenDvärgen av Pär Lagerkvist
Barocken/stormaktstiden: "Vår Gud är oss en väldig borg" av Martin Luther Peter Englund; Poltava, Ofredsår eller Silvermasken
Upplysningen: Jonathan Swift Ett anspråkslöst förslag
Romantiken: Viktor Rydberg Den nya Grottesången
Realismen: Fjodor Dostojevskij Brott och straff
Modernismen: Vladimir Majakovskij: "Sovjetpasset"
Nutiden: Varg (filmen)
 
 
Grupp 2  Na-elever och TeDE-elever Filip, Benjamin, Linus, Tobias och SimonMiljö- och designperspektiv
Från bokrulle till läsplatta
Forntiden: Hymn till Inanna
Antiken: Bibeln Romarbrevet 8 : 18-27
Medeltiden: Fransiscus solsång, Vägvisaren(filmen)
Renässansen: Christine de Pizan Kvinnostaden
Barocken/stormaktstiden: Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica av Isaac Newton
Upplysningen: Carl von Linné Systema Naturae
Romantiken: Goethe "Älvkungen"
Realismen: Èmile Zola Den stora gruvstrejken
Modernismen: "Det öde landet" T.S Eliot
Nutid: Tyst vår Rachel Carson   Hunden Kerstin Ekman
Följ också stolens historia, hur har den sett ut och använts från Babyloniska palats till dagens svenska kontor och hem.
 
Grupp 3 Sara B Linnea Linda Linn Josefine Den lilla människan
Forntiden: Gilgamesh-eposet
Antiken: Sofokles Antigone
Medeltiden: Den heliga Birgitta "Jesu födelse"
Renässansen: Barbara Tuchman I en fjärrran spegel kapitlet "Ungdom och ridderlighet"
Barocken/stormaktstiden: Romeo och Julia av Shakespeare
Upplysningen: "Några ord till min kära dotter, ifall jag hade någon:" av Anna-Maria Lenngren
Romantiken: Sampo Lappelill av Zacharias Topelius
Realismen: Fjodor Dostojevskij Idioten
Selma Lagerlöf
Astrid Lindgren
Nutid: Bodil Malmsten "Den lille mördaren" ur Nåd och onåd-idioternas bok 
Mors Elling (filmen)
 
Grupp 4 Mirjam, Sara H, Isak L. Victor Norden
Forntiden: Kalevala
Medeltiden: Eddan + en av runstenarna ni läste i höstas
Renässansen: "Herr Olof och älvorna"
Barocken/stormaktstiden: "Den blomstertid nu kommer" Israel Kolmodin
Upplysningen: Carl von Linné Iter Lapponicum
Romantiken: Johan Olof Wallin "Var är den vän som överallt jag söker"
Nationalromantiken: Johan Ludvig Runeberg Fänrik Ståls sägner
Realismen: Henrik Ibsen: Et dukkehjem  HC Andersen "Den lille pige med svovlstikkerne"
Modernismen: Stina Aronson Sång till Polstjärnan
Nutiden: Det osynliga barnet Tove Janson, Naiv. Super Erlend Loe
 
Grupp 5 Daniel, Eddie, Villy Tomas Samir Asien
Forntid: Mahabharata,
Antiken: Konfucius/ Kon Fu Tse
Medeltid: Tusen och en natt
1600-tal: Haiku
1700-tal: Drömmar om röda gemak Cao Xueqin
Salman Rushdie Harun och sagornas hav
De små tingens gud Arundhati Roy
Slumdog Millionaire (filmen)
 
Grupp 6 Fanny, Hilda , Kajsa Afrika
Tinga-tinga (SVT Barnkanalen)
Leo, Afrikanen Amin Mahlouf
"Nkosi sikele Afrika" Enoch Sontonga
Gåvor Nuruddin Farah
Léopold Senghor
Buchi Emecheta
Wole Soyinka
Ngügï wa Thiong'o : Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature
Nadine Gordimer
Naguib Mahfouz
JM Coetzee
Callixthe Beyala
Damernas detektivbyrå: "Miss Beauty and Integrity" (filmen)
 
Grupp 7 Ida Hanna Carro Amerika
Bön för ett barn
Ave Maris Stella
Pennsylvanias konstitution
Edgar Allan Poe
Mark Twain Huckleberry Finn
Emily Dickinson
Jack London
LM Montgomery Anne på Grönkulla
Gabriel Garcia Marquez
Tony Morrison
Isabel Allende
Oh Brother Where Art Thou (filmen)
 
File:Vaksalastenen.jpg
 
Kunskapskrav för betyg E:

Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

Kunskapskrav för betyg C:

Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera eleven en tes, håller sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

 

Kunskapskrav för betyg A:

Elever kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.