kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Sv 3 Referatmarkeringar

Kategori: Skrivuppgifter

Referatmarkeringar är nödvändiga för att ett referat ska räknas som referat och inte plagiat. Det måste framgå TYDLIGT vem som sagt/skrivit vad i alla texter. Referatmarkeringarna ska dugga tätt i ett referat.
 
"Ulla-Britt Kotsinas skriver i sin avhandling...." "....fortsätter Kotsinas."  "... hon menar också att...." "Kotsinas undersökning bekräftar:.." . "...avslutar Kotsinas".
 
Det är viktigt att referera rätt också, inte bara ofta. Det får ALDRIG stå:
"Ulla-Britt skriver i sin avhandling...." "....fortsätter Ulla-Britt."  "... Ulla-Britt menar också att...." "Ulla-Britts undersökning bekräftar:.." . "...avslutar Ulla-Britt."
 
Inga fler enbart förnamn på refererade människor-det får aldrig förekomma! Aldrig någonsin, inte i någon text eller muntlig framställning, varken på gymnasiet eller i livet efter detta.
 
Detta kan bli reaktionen om ni fortsättningsvis skriver enbart förnamn på refererade personer.
 

 

Utredande texter

Kategori: Skrivuppgifter

Utredande texter är de vanligaste texterna i akademiska sammanhang och det är också den texttypen som faktatexter bygger på.
 
En utredande text börjar med en inledande frågeställning, gärna med konkreta exempel. Denna inledning bör vara ett normallångt stycke, högst två.
 
Sedan avhandlar tre-fyra stycken utredningen av frågan, möjliga orsaker och följder. Samla bevismaterial för att kunna dra en slutsats.
 
En avslutning som består av ett stycke som knyter ihop textens frågeställninge med svaret på slutet.
 
Språket är klart och resonerande. Stilen är objektiv, du ska inte synas i texten det är ditt ämne som ska stå i fokus.
 
Styckeindelningen är tydlig och likadant markerad genom hela texten: ANTINGEN: med blankrad ELLER med indrag. ALDRIG båda delarna.
 
Tänk på kärnmeningar.
 
Varje stycke behandlar en idé, ett ämne, en orsak, en jämförelse, inte mer. Inget stycke är kortare än fyra rader.
 
Texten ska hänga ihop med hjälp av sambandssignaler: eftersom, för att, därför, vidare. sammanfattningsvis, också, även, även om, fastän, trots, som tidigare nämnts, här följer etc.
 
Källhänvisningarna visar tydligt vad du själv skrivit och vad andra sagt/skrivit. Citat och referat markeras korrekt så här:
 
Citat: "[…] sa min kloka farmor. Hon var definitivt immun mot fanatism. Hon kände hemligheten med att leva förutsättningslöst, med olösta konflikter, med det faktum att andra människor är annorlunda.", skriver Amos Oz i sin bok Hur man botar en fanatiker.
 
 
Referat: Amos Oz berättar i sin bok Hur man botar en fanatiker att hans farmor var blivit tolerant genom att leva med alla människor eftersom hon visste att andra människor inte alltid är som hon själv.
 
Kom ihåg att i referat- och citatmarkeringar säga hela namnet på den du refererar eller enbart EFTERNAMNET.
 
"Oz beskriver vidare sin farmors uppväxt...", "I Oz roman...." , "...tillägger Oz."
 

Amor och Psyche, Rumpelstiltskin och Ali Baba

Kategori: Litteratur

Länk till en nyttig text om Amor och Psyche och vad berättelsen kan betyda, den nämner också  "Prins Hatt". Läs den så blir din text lika intressant.
 
Länk till hela sagan om Rumpelstiltskin.
 

My Fair Lady baserad på Pygmalion av George Bernard Shaw

Kategori: Språksociologi