kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Reportage

Kategori: Skrivuppgifter

 
I medierna förekommer många reportage. Reportaget är en realistisk genre eftersom den ska fånga verkligeheten men på ett personligare och djupare sätt än en nyhetsartikel. Reportaget är ganska långt och reportern får vara synlig i texten. För ett bra reportage gäller det att komma människorna och miljöerna nära. Beskrivningar av väder, bakgrundshistora och miljöer ska vara utförliga och målande. Personteckningen ska vara djup och intresseväckande. Reportaget ska visa det unika och speciella i personer och miljöer med stor respekt för dem man skriver om, utan att man för den skull inte ska våga kristisera företeelser och personer i sitt reportage. Däremot får man aldrig skriva nedsättande om människorna i reportaget. Här länkar till två intressanta reportage: En annan bild av Vojakkala och De gamlas by på de odödligas ö.
 
Ett reportage är en utredande och berättande text men skribenten får också visa vad han eller hon tycker om saken utan att det blir en ren argumentation. Faktagranskning är viktig i ett reportage, man ska kontrollera sina uppgifter så långt det är möjligt.
 
I ett reportage ska man låta språket och beskrivningarna blomma: I stället för: "en flicka i Aghanistan" skriver man till exempel " Mariam, en flicka med avlångt ansikte, krämfärgad, knälång klänning, bomullsbyxor och en grön hijab sitter i en glänta med utsikt över Herat och leker med tio små stenar."
 
Leta efter intressanta ord och repliker: "Det är någe fel. Sanna mina ord! Märkte du ingenting, du Nancy, när du var där i midsommartaget och såg efter jänterna?"
 
Miljöbeskrivningarna ska inge en stark närvarokänsla: "Byn ligger längst in i en brant fjorddal och för att ta sig dit måste Konrad Sejer ta sig fram längs en obeskrivligt usel väg. När flickan varit försvunnen i fem timmar kör Karlsen och Sejer äntligen upp framför hennes hus."
 
Glöm inte stämningen och atmosfären. Ta fasta på det udda och det som sticker ut: "Stranden var full av hattifnattar som högtidligt bugade sig under hotfulla åskmoln. Allt som hördes var havets sorl, vinden som viskade i strandgräset och prasslandet från hattifnattarna. En svag doft av svavel bandade sig med havets sälta och elektriciteten sprakade mot huden."
 
Arbetsgång:
 
1. Samla information, läs på. Ställ frågor undvik ja och nej-frågor.
2. Försök att verkligen förstå dem du skriver om.
3.Skriv och renskriv. Illustrera gärna din text.
4. Ta respons.
5. Läs igenom din text och skriv om enligt responsen.
6. Lämna in.
http://www.stall-lindekullen.se/wp-content/uploads/2011/05/Saga-reportage-Ridsport.jpg
 
 Syntolkning: Ett tidningsuppslag med ett reprotage med två bilder, en stor bild som tävker nästan hela övre delen av uppslaget. I centrum finns en häst och ett föl, hästen rids av en kvinna. De står på en grusgång i en park  inringad av en fyrkantsklippt häck med ett stort 1800-talshus i bakgrunden. Träden på bilden är lövträd som fällt alla sina löv. Till vänster vid grusgången står två gatlyktor som ser ut att vara gjorda på 1800-talet men förmodligen är helt moderna.
 
 
 
 
 

Ali Baba, Rumpelstiltskin och Amor och Psyche

Kategori: Litteratur

Länk till en nyttig text om Amor och Psyche och vad berättelsen kan betyda, den nämner också "Prins Hatt". Läs den så blir din text lika intressant.
 
Länk till hela sagan om Rumpelstiltskin.
 

Språkhistoria examination

Kategori: Språkhistoria

 

Seminarium och examination i språkhistoria.

1. Redogör muntligt för svenska språkets uppkomst och orsakerna till att vi kallar vårt språk svenska idag.

2. Vad lär vi oss om vårt eget nutida svenska språk av Atta Unsar?

a) hur språkförändringar sker

b) varför språkförändringar sker

3. Jämför svenskan och isländskan och deras utveckling.

4. Se på diagrammet av antal samisktalande/samer från avhandlingen av Erling Johansson. Vad säger den bilden om nederkalixmålet och dess överlevnadspotential?

5. Sätt följande begrepp i rätt kronologisk ordning och para ihop dem med språkperioden ifråga, samt förklara vad begreppen innebär:

Grekiska, latin                                                             Lånord på medeltiden

Den nordiska brytningen                                                               Urgermanskan

Then Swänska Argus

Kilskrift                                                                        Fornindo-europeiska

Beowulfs-kvädet                                                        Old Saxon 516 e.Kr

Den germanska ljudskridningen                              Urnordiskan

Atta Unsar                                                                   Runsvenska

nordisk brytning                                                                              pater=fader, frater=broder, cornu=horn Bh, dh, gh › b,d,g       b,d,g › p,t,k                                                       p, t, k › f, th /thorn, h

Ek Hlewagastr HoltijaR Horna tawido                    1732-modern svenska

Watar=vatten

Äldre Västgötalagen.                                                  Östgotiska andra hälften av 400-talet e.Kr.

24/16 runrad                                                                Heart› hiarta, deer› diur earth› ior∂›jord

Äldre nysvenska                                                         Gustav Vasas bibel

Hettitiska                                                                      Första skriftspråket

Franska                                                                        Lånord på 1200-talet

Tyska                                                                            Lånord på 1900-talet

Engelska                                                                      Lånord på 1700-talet

6. Ta det språk ni valt och förutsäg framtiden för språket utifrån det ni vet om språkförändringars orsaker.

7. Snabbt klara:  en överkurs-fråga. Markera exempel på brytning i dessa texter på nederkalixmålet.