kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Sv 2 IV Uppgift Vägvisaren

Kategori: Filmanalys

 

Diskutera dessa frågor i grupper. Skriv sedan sammanfattningar på svaren i loggboken vid slutet av diskussionen.

  1. Sätt in den i sitt tidssammanhang, politiskt och historiskt både 1200-tal och 1987.

  2. Björnen är en viktig symbol. För vad?

  3. Vilken genre är filmen gjord i, samband med andra filmer. (isländske skådespelaren?)

  4. Jämför med Sampo Lappelill. Se också på ortsnamn och liknande i Sampo Lappelill och namnen i Vägvisaren.

  5. Vad är legend tror ni och vad är faktabakgrunden till legenden?

     

    Vi jobbar här mot följande centrala innehåll och konskapsmål:

    Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp.

  • Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk, vilket även inkluderar teater samt film och andra medier, från olika tider och epoker. Dansk och norsk skönlitteratur, delvis på originalspråk. Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs. hur skönlitteraturen har formats av förhållanden och idéströmningar i samhället och hur den har påverkat samhällsutvecklingen.

  • Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning.

Kunskapsmål

E

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationsðsituation.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

C

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomför muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och id?strömningar i samhället.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: