Sv 2 IV planering för läsåret
Kategori: Planering
V.37 Ti Introduktion Sv2. Styrdokument loggbok. Hur vill ni jobba?
Nordiska språk: Samiska Litteratur ”Sampo Lappelill” Zacharias Topelius finsk nationalromantik. Tidslinjen.
To
Nordiska språkförhållanden+litteraturvetenskap. Introducera uppgift baserad på filmen Varg manus Kerstin Ekman
V.38
Ti
To |
Filmen Varg |
Argumenterande text, retoriska begrepp och stilfigurer. Arbete med krönikan baserad på Varg.
V.45
Ti
To
Arbete med krönikan baserad på Varg.
V.46
Ti
Arbete med krönikan. Argumenterande text, skrivtips.
ToArbete med krönikan första versionen in.
V.47 |
Ti |
Skriva upp krönikan efter respons |
To |
Skriva upp krönikan sista versionen. Skicka in senast måndag v.48 [email protected] |
V.48 |
Ti |
Litteratur: Medeltiden fantasy Film: Vägvisaren Tidslinjen. |
Film: Vägvisaren förberett samtal i grupper om Vägvisaren jfr med
Varg och Sampo Lappelill. Samtalen betygsbedöms och syns på resultat efteråt.
V.49
TiTidslinjen. Litteratur: Renässansen den komplexa och kompetenta människan. Intro: HerrArnes penningar. Genomgång litterär analys och litterära begrepp.
Nordiska språkförhållanden danskar och finnar. Tidslinjen: Selma Lagerlöf ”Gudsfreden” muntligt analysexempel. Utredande text: romananalys
V.50
Ti
”En stjerne skinner i natt”, lucktext. Jobba med Herr Arnes penningar/ Individuell utvärdering av kursen
To
Jobba med Herr Arnes penningar. Individuell utvärdering av kursen. Lämna in analysen Ti v.51
V.2.
To 9 Shakespeare. Film: Shakespeares Trettondagsafton Film: Trettondagsafton |
Uppgift: reflektion i loggboken om filmen och hur den hänger ihop med både renässansen, vår tid och filmens tid. Betygssätts. |
V.3
To 16 Shakespeare Film Trettondagsafton
V.4
TI 21Trettondagsafton
Skriftlig analys.
Tidslinjen. Genomgång: Upplysningen. Anna-Maria Lenngren och Carl Micael Bellman
V.5
TI 28
Tidslinjen: Romantiken Søren Kierkegaard och Asbjørnsen och Moe. Uppgift: Analys av Tre bockarna Bruse och Kärringen mot strömmen i förhållande till sin och vår tid.
To 30 |
Danska: HC Andersen ”Den lille pige med svovlstikkerne” |
V.6 |
TI 4/2 |
Uppgift argumenterande tal utifrån ”Den lille pige med svovlstikkerne”. Retoriska processen. Mönstertal. |
To 6/2
V.7 |
TI 11 |
Jobba med argumenterande tal. |
TO 13Jobba med argumenterande tal
V.8 |
TI 18 |
Framföra argumenterande tal. |
To 20 |
Framföra argumenterande tal |
V.9 |
TI 25 |
Norska språkförhållanden. Film: Mors Elling |
Forts. Mors Elling. Frågor som besvaras i loggboken om filmen och kopplingen till tiden och traditionen (Den grimme ælling)
V.11 Ti 11/3
Genomgång: Ismernas tid 1860 till andra världskriget utifrån lyrik. Tvärgruppsromaner. 4 moderna romaner.
To 13 |
Genomgång: Välfärdssamhället, litteratur och språklagstiftning i Norden. Jobba med romanerna. |
V.12
TI 18
Romanjobb.
TO 20
Romanjobb.
V.13 |
TI 25 |
Romanjobb. Diskutera romanerna i grupper med samma roman. |
TO 27 |
Friluftsdag |
V.14
TI 1/4
Tvärgruppsredovisningar av romanerna.
Argumenterande text: Riktig recension utifrån romanen och det nordiska välfärdssamhället-gör så att folk vill läsa romanen. 2000 tecken.
To 3/4
V.15
TI 8
Jobb med argumenterande text. Kamratrespons, ändra och lämna in för lärarrespons.
TO 10 |
Skriva upp argumenterande text. Lämna in slutversion må v.17 |
V.17 |
TI 22 |
Norsk läsövning: Breiviks advokat, diskussion |
Genomgång: Sammanfattning av nordiska språkförhållanden. Språk i Norden-kompendium.
V.18
TI 29
Nordiska språkförhållanden-quiz
TO 1/5
Lov
V.19 |
TI 6 |
Rep: Den första litteraturen.Grupparbete: Litteraturhistorisk tidslinje med textexempel. |
TO 8
Rep: Medeltiden.Jobb med litteraturuppgiften
V.20
TI 13
Rep: Renässansen.Jobb med litteraturuppgiften
TO 15
Rep: Upplysning romantik.Jobb med litteraturuppgiften
V.21 |
TI 20 |
Rep: Realism till nutid.Jobb med litteraturuppgiften |
TO 22 |
Redovisa litteraturuppgiften |
V.22 |
TI 27 maj |
Redovisa litteraturuppgiften |
Slutuppgift. Utredande text:Skriftlig kursutvärdering
utifrån ditt eget lärande och styrdokumenten. Högst två sidor Times New Roman 12 pt 1-1,5 radavstånd.
V. 23
Ti 3 juni |
Jobb med utredande texten. |
TO 5 juni |
Jobb med utredande texten. LÄMNA IN utredande text. Sedan sätts kursbetyget. |
MÅN 9 till TO 12
V.24
Betygsmotivering kursutvärdering, individuellt.
V, 25
Ev. resthantering