Svenska 2 NA/TE
Kategori: Litteratur
- Vilken gemensam nämnare har novellerna i boken?
- Varför tror du att samlingen heter just Det osynliga barnet?
- Hur liknar Homsan och Filifjonkan varandra?
- Märks Finlands historia från 1939 till 1960-talets början på något sätt i boken? Jämför med katastrofen i Filifjonkans liv.
- Vad lär man sig om växande och utveckling av denna bok?
- Vilken känsla får du av boken? Vad i texten skapar den känslan? Ge textexempel!
- Vad berättar romanen om hur man blir vuxen?
- Vad lär ni er om identitetsskapande av romanen?
- Är det så här svårt att lämna barnaåren bakom sig eller tycker ni författaren överdriver?
- Presentera huvudpersonen/personerna och den mindre karaktär du fastnade speciellt för.
- Hur hänger Norges/Sveriges efterkrigshistoria ihop med det som händer i romanen?
- Vilken känsla får du av boken? Vad i texten skapar den känslan? Ge textexempel!
Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.
Kunskapskrav för betyget C:
eleven kan skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.
Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera eleven en tes, håller sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
Kunskapskrav för betyget A:
Eleven kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument.
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.