kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Svenska 2 NA/TE

Kategori: Litteratur

När jag läst era loggböcker verkar det som om majoriteten vill börja med att skriva om boken så då gör vi det. Jag fick några bra förslag som jag tycker vi kan kombinera; att ni skriver om boken efter frågor som ni får av mig och sedan gör en kort recension som publiceras på bloggen där ni kan diskutera och kommentera varandras recensioner och tankar kring boken.
 
Här får ni frågorna:
Tove Jansson Det osynliga barnet
  • Vilken gemensam nämnare har novellerna i boken?
  • Varför tror du att samlingen heter just Det osynliga barnet?
  • Hur liknar Homsan och Filifjonkan varandra?
  • Märks Finlands historia från 1939 till 1960-talets början på något sätt i boken? Jämför med katastrofen i Filifjonkans liv.
  • Vad lär man sig om växande och utveckling av denna bok?
  • Vilken känsla får du av boken? Vad i texten skapar den känslan? Ge textexempel!
Ann-Helen Laestadius och Erlend Loe:
  • Vad berättar romanen om hur man blir vuxen?
  • Vad lär ni er om identitetsskapande av romanen?
  • Är det så här svårt att lämna barnaåren bakom sig eller tycker ni författaren överdriver?
  • Presentera huvudpersonen/personerna och den mindre karaktär du fastnade speciellt för.
  • Hur hänger Norges/Sveriges efterkrigshistoria ihop med det som händer i romanen?
  • Vilken känsla får du av boken? Vad i texten skapar den känslan? Ge textexempel!
När du svarat på detta skriver du också en recension på ca tusen tecken som du mejlar till mig. Jag ger dig respons på texten och du förbättrar din recension, sedan skickar du återigen in din förbättrade text så publiceras den här på bloggen där ni alla kan diskutera och kommentera varandras texter. Läs här om vad recensioner ska innehålla.
 
Mål och kriterier som hör ihop med denna uppgift:
"Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att kommunicera i tal och skrift samt att läsa och arbeta med texter, både skönlitteratur och andra typer av texter. Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om det svenska språket, dess uppbyggnad och ursprung samt ge dem möjlighet att reflektera över olika typer av språklig variation."
 
"I undervisningen ska eleverna ges rikliga tillfällen att tala, skriva, läsa och lyssna. Undervisningen i muntlig och skriftlig framställning ska ge eleverna tillfälle att värdera andras muntliga framställningar och texter samt bearbeta sina egna muntliga framställningar och texter, efter egen värdering och andras råd. I undervisningen ska eleverna få möta olika typer av skönlitteratur och andra typer av texter samt få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, intressen och den egna utbildningen."
 
Kunskapskrav för betyget E:
eleven kan skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna är till viss delanpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.

Kunskapskrav för betyget C:

eleven kan skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera eleven en tes, håller sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: