kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

NA/TE2 kontext och kritik

Kategori: Allmänt

Vi talade om vad kulturkritik har för uppgift; att ge en service till människor som intresserar sig för exempelvis konst, musik eller litteratur. Däröfr ska en recension vara personlig men inte privat. Dvs du ska skriva utifrån ditt eget perspektiv med dina förkunskaper, men utan att förfalla till löst tyckande.
 
En riktig litteraturrecension utgår från författarens intentioner och undersöker hur väl författaren lyckats. recensionen ska öppna upp texten så att läsaren uppfattar nya djup och fler nyanser i texten.  Ni kan genom era förkunskaper om Finalnds efterkrigshistoria, den finlandssvenska kultursfären som Tove Janson kom ifrån och Tove Jansons eget liv berika andra läsares upplevelse av "Det osynliga barnet".
 
Ni har fått frågor till boken av mig. Till mig ska ni skriva ner raka, enkla var på frågorna. Men i er recension får de inte märkas. Texten får inte bli kontextbunden, dvs man ska förstå texten utan att ha varit med i vårt klassrum eller läst de frågor ni fått.
 
Kontexten; sammanhanget kring innehållet: Finland, Tove Janson och den finlandssvenska kulturen, ska förstås märkas. men kursens kontext, det vi gör i klassrummet,  ska inte märkas i det ni skriver.
 
Den stora kontexten som ni påbörjade kunskapen om i Sv 1 med Anita förra året, är den europeiska kulturen och litteraturen ska nu kopplas samman med den mindre kontexten som vi har närmare oss själva, Nordens språkliga förhållanden och kultur. Det sammanhanget i tid och rum ska ni naturligtvis inte skygga för. Det ni ska undivika är kontextbundna rader som dessa:
 
"Genom att bli medveten om sin familjs eller sitt lands historia. Jag lärde mig inget om identitetsskapande. Författaren överdriver."
 
textrader som är omöjliga att begripa utan att ha läst frågorna till SMS från Övre Soppero.
 
Några av alla kloka och välformulerade loggbokstexter från er fredagslogg:
 
Recensioner
 
"Man ska som kritiker beskriva vad som händer på scenen ( om man är en musikkritiker) och sedan bedöma utifrån det."
 
"En personlig presentation av något, men den får absolut inte bli privat."
 
"En kritiker ska med sina egna åsikter och tankar, men även med fakta, kritisera texter."
 
"Idag har jag lärt mig om en kritikers roll, hur man ska tänka i ett större perspektiv."
 
"Recensionen ska vara självbärande, vilket innebär att läsaren inte ska behöva ha några förkunskaper."
 
"En kritikers roll är inte att skriva vad han/hon tycker. Det är inte intressant för läsaren. En kritiker ska tänka större."
 
"På ett smidigt sätt ska man skriva vad man tror var meninegn med boken och om författaren lyckades att nå ut till läsaren med kanske ett budskap som funnits gömt."
 
"...mer skriva vad som händer, syfte m.m"
 
"Om man ska recensera en bok
 
 
 
Kontext
 
"[…]ordet kontext som betyder sammanhang. Att ha förståelse för kontexten är viktigt så att man får en så korrrekt tolkning av texten som möjligt."
 
"Kontext handlar om sammanhang."
 
"Man ska inte skriva kontextbundet för vem som helst ska kunna läsa recensionen och förstå vad det handlar om utan att ha varit med på våra lektioner."
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: