kalixsvenska.blogg.se

Blogg för svenskelever i Kalix.

Frågor till del 6 och Epilogen

Kategori: Litteratur


Del 6
1.Porfirij Petrovitj har blivit modellen för många lite fumliga deckare i både böcker , filmer och TV-serier som under den svamliga ytan egentligen är smarta och avslöjar mördaren med sitt avväpnande sätt. Kan du nämna någon eller några av dem? Hur liknar de Porfirij Petrovitj?

2. Forska på vad som hände med det ryska domstolsväsendet vid denna tid 1866. Det som Porfirij talar om: "Vi får väl se vad det nya domstolsväsendet kan göra åt det. Jag hoppas vid Gud att man kan det! Nå, i fängelset tycks Nikolaj ha påmint sig den där eremiten; bibeln har dykt upp hos honom igen."

3. Nu får vi veta mer om Svidrigajlovs alla mord och vad han vill med Dunja. Men vad är det och hur många männiksor har han mördat? Hur förklarar du att han får gifta sig med den lilla flickan trots "den monstruösa skillnaden i ålder och utveckling"? Beskriv Svidrigajlov som person och hans funktion i romanen.

Epilogen

1. Varför tar det så lång tid att få Raskolnikov inför rätta trots att Porfirij Petrovitj så länge vetat vad han gjort?
2. Var det ett lyckligt slut att Dunja gifte sig med Razumichin.

Här nedan ser du kunskapskraven för olika betyg i Sv2 som gäller litteraturläsning, du kan nå A-kriterierna på detta område så satsa på att följa dem helt och hållet nästa gång:

För E: Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

För C: Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

För A: Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: